Solid Edge ST9 – Koostud (Harjutus 16)

Koostamise keskkond

Kui modelleerimiskeskkonnas (part) on detailid valmis, siis nende kokkupanemiseks tuleb liikuda koostu (assembly) keskkonda.

369.jpg

Koostude omavaheliseks sidumiseks kasutatakse nn. detailidevahelisi seoseid. See määrab ära millised pinnad puutuvad kokku, kui kaugel nad teineseisest on, kas neil on ühine tsenter jne. Antud keskonnas on võimalik kiiresti luua alamkoostusid, lisada või vahetada detaile, animeerida, analüüsida jne.

Koostu loomine

Koostu loomiseks ava Parts Library. Leia üles soovitud detailidega kataloog ning lohista detailid tööpinnale. Esimene lisatud detail on väga oluline, sest sellest saab nö. alus, millele lisatakse teised detailid.

370.jpg

Järgmised detailid lisa täpselt samamoodi. Siinkohal võid proovida detaili lisamiseks topeltklikki. Uued lisatud detailid on kohe aktiivsed ning ootavad kasutajalt korraldusi, kuidas need paiknema peaksid (detailidevahelised suhted). Aktiivse detaili tunned ära läbipaistvuse järgi.

371.jpg

Kui mingil põhjusel ei ole liastud detail enam aktiivne, siis märgista soovitud detail ja kliki Assamble nupul.

372.jpg

Detailidevahelised suhted

Detailide paigutamiseks on vaikimisi aktiveeritud FlashFit, mis üritab “arvata” kuidas detaile paigutada. Klikin nendele pindadele, mis soovin kokku panna.

373.jpg

Tavaliselt ainult ühest suhtest ei piisa – nii ka antud juhul. Seega klikin külje pindadel.

374.jpg

Kui detail paigas, lõpeta oma tegevus hiire parema klikiga.

375.jpg

Detailidevaheliste suhete muutmine ja kustutamine

Kui klikkida mõnele lisatud detailile, siis programmi alla vasakule nurka kuvatakse loodud suhted.

376.jpg

Antud nimekirjast, saad loodud suhteid kiiresti Delete klahvi abil kustutada. Lisaks sellele saad vajadusel pöörata detaili vastupidi. Selleks selekteeri soovitud seos ja vajuta nuppu Flip.

377.jpg

Sama rea pealt leiad Offset Value lahtri, kuhu sisestades väärtuse saame lisada nihke, kui kaugele detailid teineteisest hoiavad.

378.jpg

Täpsemad detailidevahelised suhted

Kui automaatne “suhtekorraldaja” ei tööta, siis tuleb programmile teada anda, millist suhet kasutaja mõtleb. Selleks tuleb piiluda Home>Relate gruppi.

379.jpg

Kuigi ikooni järgi on kenasti näha, mis mingi suhe teeb, panen selle emakeeles kirja.

  • Mate – viiakse kokku selekteeritud pinnad
  • Planar Align – selekteeritud pinnad viiakse samale joonele
  • Axial Align – silindriliste kehade tsentrid viiakse samale joonele
  • Insert – ühendab endast Mate ja Axial Align suhet, kus saad määrata ühise tsentri ning kokkupuutuvad pinnad
  • Connect – ühendab kaks detaili kui eelmised suhted ei taha sobida
  • Angle – paigutab pinnad nurga all
  • Tangent – ühendatakse omavahel kumerad ja siledad pinnad
  • Cam – ühendab omavahel kumerad ja ümarad pinnad
  • Parallel – muudab selekteeritud küljed paralleelseks
  • Gear – loob nn. hammasülekande, kus ühte detaili liigutades liigutatakse ka teist
  • Match Coordinate Systems – võimalus ühtlustada detailide kordinaatide süsteemi
  • Center Plane – joondab detaili ühise keskkoha järgi
  • Ground – “külmutab” detaili. Mängib sama rolli, mis koostu kõige esimene detail, mida ei enam ei liigutata.

Mustri (pattern) kasutamine koostu loomisel

Samuti on koostu keskkonnas võimalik ära kasutada detailide mustrit (pattern). Võtame näiteks plaadi, kuhu on lisatud üks polt.

380.jpg

Mustri kasutamiseks klikime Pattern nupule.

381.jpg

See avab seadete paneeli ning esimesena tuleb meil selekteerida detail mida “paljundada”. Ja kindlasti ära unusta vajutada Accept. Kui on olemas detail, mida paljundada vali mustriga detail. Seejärel vali muster ja selle alguspunkt. Hetkel on sellleks sama ava, kus on juba polt sees.

382.jpg

Klikkides Finish täidetakse kõik avad detailiga.

383.jpg

Nüüd kui algsele detailile lisada näiteks nihe, siis muutuvad kenasti ka teised.

384.jpg

Harjutus 16

Eesmärgiks luua etteantud detailidest laste mänguasi.

Salvesta vajalikud failid eraldi kataloogi “Harjutus16” (kasuta Chrome):

Juhend

  1. Loo uus koostu ISO Metric Assembly dokument
  2. Detailide lisamiseks koostu keskkonda vali menüüst Home>Insert Component. See avab küljepaneeli, kus saad navigeerida oma kataloogi ja alustame põhi.par failist.
    Tee sellel topeltklikk ning antud fail saab nö koostu ankruks, millele lisame ülejäänud detailid.
  3. Järgmiseks lisa post.par. Kui nüüd lisad uusi detaile, siis on need alguses helerohelised.

    Kui juhuslikult vajutasid kõrvale ja heleroheline “olek” kaob, siis vajuta uuesti Home>Assamble nupule ja uuesti detailile.
  4. Nüüd kui hiirega üle lohistada, siis saad valida, millise suhte detailide vahel lood. Reeglina on vaja detaili paikasaamiseks kolme suhet. Aeg-ajalt piisab ka kahest.
    Tee kõigepealt klikk posti alumisel põhjal ja seejärel aluse ava põhjal.

    See viib selekteeritud pinnad ühele joonele. Edasi ühendame silindrite tsentrid omavahel. Ja kuna meil kolmandat suhet praegu vaja pole, siis lõpeta tegevus hiire parema klikiga.
  5. Kuna aluspõhja avade loomisel on kenasti kasutatud mustrit (pattern), siis on meil hea võimalus need korraga täita.
    • vali menüüst Pattern ja kliki postil
    • seejärel kliki alusel, mis sisaldab mustrit
    • siis mustril endal ja Finish
  6. Lisame rõngad
    • Insert Component ja vali rõngas.par
    • ühenda rõnga ja aluspõhja pinnad
    • ühenda rõnga ja posti silindrid
    • lõpetamiseks vajuta parem klikk
  7. Kasuta mustrit ja loo iga posti ümber rõngas
  8. Kahjuks lähevad rõngad teineteisest läbi.
    • selle parandamiseks vali pealtvaade Ctrl+T
    • kliki oma esimesena lisatud rõngal. Kui ei tea milline, siis esimese rõnga puhul kuvatakse noolratas.
    • haara horisontaalsest või vertikaalsest noolest ja lohista rõngas eemale. Kuna me just käskisime rõngal jälgida kahte suhet, sis tunneb programm huvi, et mida me nüüd teha tahame. Hetkel võime pakutava suhte üldse ära kustutada.

      Selle tulemusena peaks rõngad teineteisest eemal olema.
  9. Nüüd tahame luua teise rea rõngaid, mis on olemas olevatest 0,5mm eemal. Ja selleks kasutame detailide peegeldamist.
    • loome uue tasapinna Features>More Planes>Parallel
    • kliki rõngaste pealmisele pinnale ja lisa kauguseks 0,5mm
    • vali Home>Pattern>Mirror Components ja kliki kõikidel rõngastel.
    • kliki Accept rohelisel nupul ning seejärel loodud tasapinnal
    • Finish
  10. Lisame pealmine.par (Insert Components) .
  11. Loome suhted. Kliki ava põhjal ja seejärel posti otsal

    Kuna pealmine osa peaks selle posti suhtes teistpidi olema, siis vajuta seadete paneelil Flip käsku. Nüüd peaks pealmine osa olema õigesti.
  12. Nüüd ühenda ära paelmise osa silindrid postidega. Ühendama pead vähemalt kaks posti.
  13. Ühenda käepide.par.
  14. Salvesta ja hoia kõik ühes kataloogis koos PAR failidega.
    • Renderda pilt ning salvesta JPG
    • Salvesta mänguasi 3D PDF versioonis
    • Salvesta kindlasti ka ASM vormingus.
  15. Valmis :)

Attachments23

Viimased postitused

Meist

metshein.com on pakkunud juba üle kümne aasta tasuta eestikeelseid infotehnoloogiaga seotud kursusi. Sama kurssi püütakse järgida ka edaspidi. Eesmärk muuta arvutiõpe võimalikult lihtsaks!

metshein.com: parim eestikeelne koolitusportaal

Autorist ja kontakt: kliki siia

Kontrolli tunnistust

Tööribale