Inkscape – Kujundite värvimine ja joone stiilid (Harjutus 2)

Teemad:

Vaatame selles peatükis võimalikult palju teemasid, mis on kuidagi värvimisega seotud. Ja kuna äärejoone kujundus on samalt paneelilt muudetav, siis vaatame ka seda.

Mis on värvihaldus

Värvide eesmärgiks on edasi anda mingit emotsiooni või sõnumit. Inimsilm näeb miljoneid värve, aga korraga suudab eristada vaid ligikaudu 150 värvitooni (värviulatus; ingl. gamut). Neid samu värve üritame kasutada arvutis, kui loome näiteks mõnda trükist. Siin tuleb omakorda mängu meil monitori värviulatus. Kas see kuvab selliseid värve nagu autor tahab? Kahjuks on ka monitorid omavahel erinevad. Hulluks läheb asi siis, kui tahaks veel seda välja trükkida. Millisele paberile? Kõige sellega tegeleb graafikas värvihaldus. See muudab erinevate seadmete värvierinevused võimalikult väikseks.

Monitorid kasutavad värvide edastuseks RGB (Red Green Blue) värvimudelit. Sellisel juhul saadakse kõik värvid punase, rohelise ja sinise intensiivsuse reguleerimisega. Kui nüüd kõik värvid põhja keerata, saame valge värvuse.

170

CMYK-seadmed (Cyan Magenta Yellow Key (black)), nagu näiteks neljavärvi trükimasinaid, saavad oma värvuse põhivärvuste segunemisel, kus näeme värvi valguse peegelduse tulemusena. Võrreldes RGB värviruumiga ei suuda CMYK edastada erksaid värve.

illustrator_171

Vastavalt eesmärgile tuleb programmis määrata õige värviprofiil (ICC). Arvutis sobib RGB värviruumiks AdobeRGB(1998) ja CMYK trükkimise jaoks FOGRA39. Kui trükkimise puhul on teada firma, kes seda teeb, siis kindlasti tuleb nendega suhelda ja tavaliselt saad juba nende kodulehelt vastava seadistuse (näiteks www.kroonpress.eu, www.printall.ee jne).

Inkscapes tuleb selle seadistamiseks valida menüüst File>Inkscape Preferences ja saelt menüüst leia üles Color management. Avanenude aknas tee järgmised valikud:

  • Display profile: AdobeRGB
  • Display rendering intent: Perceptual (värvi tõlgendusviis: värvitajul põhinev)
  • Simulate output on screen: Checked
  • Mark out of gamut colors: Checked
  • Device profile: Coated FOGRA39
  • Device rendering intent: Perceptual
  • Black point compensation: On

Värvipalett

Värvipalett ehk värviskeem on kellegi poolt mingitele kriteeriumitele välja valitud värvide hulk. Programmi alumises servas näeme Inkscape Default värvipaletti.

Klikkides värvile, lisatakse sisuvärv või Shift+klikk, lisatakse äärise värv. Värvipaleti lõpus näed väikest noolekest, kus saad värvikastid muuta väiksemaks või suuremaks, muuta kaherealiseks ja valida teisi palette.

Täite ja äärejoone paneel

Kui värvipalett sisaldab juba kellegi poolt väljavalitud värve, siis neid saad muuta Object>Fill and Stroke paneelil.

Kõigepealt näed kolme valikut:

  • Fill – sisuvärvi või mustri muutmise vahendid
  • Stroke – äärise värvi või mustri muutmise vahendid
  • Stroke style – saad muuta äärejoone seadeid

Sisu- ja äärejoone värvi alt, leiad erinevad värvimudelid, mille abil saad värve valida. Võid lohistada või sisestada värvi koodid. Kõige lõpust leiad valiku Blur, mis muudab objekti uduseks ja Opacity, mis vastutab läbipaistvuse ees.

Üleminekuvärvid

Objektide värvimisel oleme siiani kasutanud nö flat color tüüpi värvimist. See tähendab, et üks toon kogu objekti ulatuses. Programm võimaldab meil lisada kahte tüüpi üleminekuvärve:

  • lineaarne ehk pikisuunaline (linear)
  • raadiuse suunaline (radial)

Ülemineku lisamiseks selekteeri objekt ja vali sobiv üleminek. Kuna minu ringil oli sisuvärv punane, siis luuakse vaikimisi üleminek läbipaistvalt punasele.

Et saaksime muuta mõlemaid värve, tee oma objektil topeltklikk. See kuvab üleminekuvärvi kontrollpunktid. Neid saad vastavalt vajadusel ümbertõsta ja punktide värvi muuta. Üleminekuvärvi suunda on võimalik lihtne kontrollida ka ‘Create and edit gradients’ tööriistaga .

Ei tahaks alguses seda väga keeruliseks ajada, aga vajadusel saab värvipunkte juurde lisada.

Äärejoone valikud

Fill and Stroke paneelil, saki alt Stroke Style, saad muuta joone stiili. Näiteks muudame selle jämedamaks ja punktiiriks. Sama paneeli kasutad, kui tahad luua näiteks nooli.

‘Paint bucket’ tööriist

Tahan enne harjutust veel ühte tööriista tutvustada – ‘Fill bounded areas‘ . Jah, pealkiri on meelega valitud valesti, sest teistest programmides on sama tööriist nimega ‘Paint bucket tool’. Kui oled tööriista valinud, siis saad sisu ja joone värvi muuta. Hetkel äärejoone järgi olev ‘1’, tähistab joone paksust, mida saad muuta, kui selekteerid mõne kujundi ja muudad selle joone paksust. Kahtlane? Tee proovi!

See tööriist käitub sarnaselt tavalisele värvimisele, kuid klikkides mõnele objektile luuakse tegelikult täiesti uus kujund sinu poolt valitud värvidega.

Selleks, et ikkagi juba olemas-olevat objekti värvida, hoia all Ctrl-klahvi. Kui hoida all Shift-klahvi, siis iga uus värvimine liidetakse eelmisega kokku üheks objektiks.

Harjutus 2

Meie ülesandeks on saada valmis selline nuppudega paneel, mis keskendub üleminekuvärvidele. Teeme mõned nupud koos ja ülejäänud pead iseseisvalt valmis pusima.

  1. Ava uus tühi dokument
  2. Loo ring
    • ringi loomisel hoia all Ctrl-klahvi
    • sisuvärv ei ole oluline, kuid kaota ära ääre joon, tehes Shift+klikk värvipaleti esimesel elemendil
  3. Värvime kujundi linaarse üleminekuvärviga
    • ava Object>Fill and Stroke paneel
    • kliki Linear Gradient tööriistal
    • tee kujundil topeltklikk
    • tõsta tumedam äär üles ja heledam alla
    • muuda üleminekuvärvi ülemine ots tumehalliga ja alumine helealliga
  4. Tekitame nupu osa
    • tee olemasolevast kujundist koopia (Ctrl+D)
    • hoia all Ctrl- ja Shift-klahv ja tee pealmine koopia väiksemaks
    • keera pealmist tükki 180-kraadi (nii, et hele osa oleks üleval)
  5. Lisame kõige pealmise ringi
    • tee pealmisest ringist koopia
    • tee kolmas ring väiksemaks ja keera 180-kraadi
    • tõsta paika
  6. Keskmisele ringile lisame 1px laiuse tumehalli äärejoone
    • selekteeri teine ring
    • kliki Shift+klikk värvipaleti tumehallil
    • Fill and Stroke paneelil veendu, et Stroke style sakil oleks joone paksus 1px
  7. Esimene nupp on valmis!
  8. Valime järgmiseks pikliku nupu
  9. Alusta ristkülikust
    • ümarda ristküliku nurgad
    • eemalda ääre joon
    • lisa üleminekuvärv
  10. Tee kujundist koopia ja muuda natuke väikesemaks
    • Ctrl+D
    • hoia all Shift- ja Ctrl-klahv ning muuda kujund väiksemaks. Jälgi, et ka külgedelt oleks sama laiuselt
    • värvi heledama üleminekuvärviga ja lisa peenike tumehall äärejoon
  11. Lisame peale ümmarguse osa koos varjuga
    • joonista tumehall ring
    • udusta äär (Blur: 3,0) ja muuda läbipaistvaks (Opacity: 50%)

      (väljasuumitult tundub vari sakiline, aga kui lähemale suumid, siis on kõik õige)
    • tee sellest koopia Ctrl+D
    • eemalda koopialt udusus ja läbipaistvus. Lisa üleminekuvärv ja tõsta natuke alumise suhtes natuke üles
    • tee sellest ringist veel koopia, muuda väiksemaks ja pööra 180-kraadi
  12. Valmis! Lõpetuseks vali ise mõni element paneelilt ja tee järgi. Kui juba asi selge ja tahtmist on, siis võid ka kogu töö ära lõpetada :)

 

Viimased postitused

Meist

metshein.com on pakkunud juba üle kümne aasta tasuta eestikeelseid infotehnoloogiaga seotud kursusi. Sama kurssi püütakse järgida ka edaspidi. Eesmärk muuta arvutiõpe võimalikult lihtsaks!

metshein.com: parim eestikeelne koolitusportaal

Autorist ja kontakt: kliki siia

Kontrolli tunnistust

Tööribale