Solid Edge ST9 – Ruumilisuse lisamine (Harjutus 6, Harjutus 7)

Selles peatükis anname oma eskiisile ruumilisuse. Ja selleks tutvume erinevate tööriistadega ja võtetega:

  • materjali lisamine
  • materjali eemaldamine
  • sümmeetrilisus
  • pinna lukustamine
  • pöördkehad

Kolmemõõtmelisuse lisamine Extrude abil

Extrude extrude_1.jpg on tehniline võte, mis muudab suletud regiooniga joonise kolmemõõtmeliseks. Selleks tuleb pärast tööriista valikut selekteerida pinnad, mida soovid muuta ruumiliseks. Solid Edge laseb valida mitut pinda ja seepärast, kui oled selekteerimise lõpetanud, siis pead seda kinnitama hiire parema kliki abil.

Pärast seda saad määrata soovitud mõõdu.

121.jpg

Solid Edge ST9 lubab 3D mudelile mõõte lisada ja muuta nagu tegime seda jooniste loomisel. Näiteks Smart Dimension  tööriista abil.

126.jpg

Mõõtude peitmiseks leia Rajaleidja puust üles PMI rida. Eemaldades selle eest linnukese peidetakse kõik mõõdud.

127.jpg

Materjali eemaldamine Extrude abil

Sama tööriista saab detailist materjali eemaldada. Kui oled Extrude tööriista valinud, siis seadetes on Add/Cut osa vaikimisi “+” (Add). Materjali eemaldamiseks (sisselõike tegemiseks) tuleb valida “-” (Remove).

122.jpg

Vaikimisi pakutakse kasutajal töötada ainult pindadega (Face), mis mõningal juhul võib probleeme tekitada. Näiteks praeguse näite puhul valin selekteerimistüübi Chain, mis lubab selekteerida kõik ühendatud jooned.

123.jpg

124.jpg

Materjali lisamise ja sisselõike ulatus

Materjali lisamine või eemaldamine on mugavamaks tehtud nelja Extent Type valikuga.

125.jpg

  • Finite (vaikimisi) – lisab/eemaldab materjali kuni sisestatud mõõdule
  • Through All – lisab materjali kuni viimase takistuseni; eemaldamisel kustutatakse kõik pinnad kuni lõpuni
    128.jpg
  • Through Next – lisab/eemaldab materjali kuni järgmise pinnani
    129.jpg
  • From-To – lisab/eemaldab materjali kuni selekteeritud pinnani
    130.jpg
Extent Type hea omadus tuleb kenasti välja, kui pole enam tegemist sirgete pindadega. All oleval pildil on näidatud selgelt, et Finite valiku puhul ei suuda me kaldenurka täita, kuid teiste valikute puhul teeb programm seda automaatselt.
131.jpg

Pöördkehade loomine Revolve revolve.jpg abil

Tööriista Revolve abil saame luua pöördkehasid. Tegemist on detailidega, mille kuju tekib joonise pöörlemisel ümber telje. Teljeks võib olla kujundi oma serv või eraldi loodud joon – soovitavalt konstruktsioonijoon.

132.jpg133.jpg

Revolve tööriist abil saab samuti materjali eemaldada. Kui oled tööriista valinud tuleb selekteerida soovitud joonis.

134.jpg

Selekteerimise protseduuri lõpetamiseks kliki hiire paremat nuppu. Seejärel tuleb määrata telg, mille ümber keha pöörleb.

135.jpg

Seejärel tee materjali eemaldamiseks CUT ning sisesta 3600 või vali Extent Type 360

136.jpg

Sümmeetrilised kehad

Mõlemad kolmemõõtmelisuse loomise võtted, Extrude ja Revolve, võimaldavad luua sümmeetrilisi detaile. Selleks lülita sisse tööriista seadete paneelilt Symmetric.

137.jpg138.jpg

Harjutus 06

Eesmärk

Eesmärgiks luua samasugune ruumiline kujund kasutades Extrude tööriista.

Vaata ka 3Dpdf faili: harjutus06.pdf (NB! Fail töötab ainult Acrobat Reader programmiga!)

Tegevus

  • Loo uus ISO Metric Part fail
  • Vali pealtvaade (Ctrl+T)
  • Haara Rectange by Center tööriist ja joonista 60x90mm ristkülik
  • Vali isomeetriline vaade (Ctrl+I)
  • Lisame ristkülikule ruumilisuse
    • Võta Extrude  tööriist
    • Seadete paneelilt Chain, mis lubab selekteerida ühendatud jooned. Ja teegi seda – kliki ristküliku joonel.
    • Selekteerimise lõpetamiseks vajuta hiire paremat klahvi, liiguta hiirt ja näita kus suunas soovid materjali lisada (üles).
    • Lisa mõõt 32mm ja vajuta Enter
  • Kujundi peale ehitame silindri
    • Vali pealtvaade (Ctrl+T)
    • Haara Circle by Center Point
    • Joonista keskele ring, läbimõõduga 50mm

    • Vali isomeetriline vaade (Ctrl+I) ning vali Extrude  tööriist.
    • Tee üks klikk ringi joonel ja siis parem klikk, kui oled selekteerimise lõpetanud.
    • Liiguta hiirt, et näidata materjali lisamise suund ning sisesta mõõduks 54mm
  • Eemaldame alumiselt osalt ülearuse materjali
    • Vali Rectangle by 2 points 
    • Liigu hiirega üle pildil näidatud küle, kuni näed tabaluku ikooni. See annab näidatud pinda lukustada. Ehk kliki sellel ikoonil või vajuta klaviatuuril F3.
    • Vali eest vaade (Ctrl+F)
    • Joonista alumise serva külge, horisontaalselt keskele, 23x30mm ristkülik
    • Vali ISO-vaade Ctrl+I ja seejärel Extrude  tööriist.
    • Selekteeri loodud ristkülik ja seadetest Cut valik. Kui valisid Chain, siis tähendab, et saad selekteerida eskiisi joooned, mis on omavahel ühendatud. Selekteerimise lõpetamiseks vajuta hiire paremat klahvi ja näita suunda. Kinnita valik vasaku klahviga.
    • Käitume sarnaselt pikema osaga. Vali Line  tööriist, lukusta pind, joonista jooned ja lisa mõõdud
    • Kasutame Extrude  tööriista. Tee kumbki joon eraldi. Selekteeri  joon ja näita suunda.
    • Tulemus peaks olema järgmine
  • Eemaldame silindri osalt materjali.
    • Vali eestvaade Ctrl+F
    • Joonista äärtesse ristkülikud. Kasuta ristkülikute puhul suhteid. Näiteks paneme laiused võrduma ja alumised osad ühele joonele.
    • Eemalda materjal. Kuna eskiis asub täpselt keskel, siis lülita sisse Symmetric.
    • Ja eemaldame viimase osa.
    • Valmis
    • Salvesta

Harjutus 07

Eesmärk

Eesmärgiks luua samasugune mänguauto ratas, kasutades Revolve tööriista.

Tegevus

  • Loo uus ISO Metric Part fail
  • Vali eestvaade (Ctrl+F)
  • Joonistame eskiisi. Antud detaili puhul tuleb joonistada pool läbilõikest, mida hiljem pöörame ümber ratta kesktelje.
    Eskiisi hakka tegema horisontaaljoonest mööda x-telge. Seejärel jätka reistkülikutega, kus Trim tööriista kasutades eemaldad ülearused jooned. Ja lõpetuseks ümarda kõik nurgad 1mm raadiusega.
  • Loome pöördkeha:
    • vali Revolve tööriist 
    • selekteeri eskiis ja selekteerimise lõpetamiseks hiire paremat klahvi
    • seejärel osuta teljele, mille ümber ta hakkab pöörlema
    • Edasi tuleb näidata mitu kraadi seda pööratakse. Täisringi puhul võiks see olla 360-kraadi
    • Kinnita hiire vasaku klahviga oma soov ja ratas on valmis.
SEE ALLAdd a note
YOU
Add your Comment

Viimased postitused

Meist

metshein.com on pakkunud juba üle kümne aasta tasuta eestikeelseid infotehnoloogiaga seotud kursusi. Sama kurssi püütakse järgida ka edaspidi. Eesmärk muuta arvutiõpe võimalikult lihtsaks!

metshein.com: parim eestikeelne koolitusportaal

Kontakt: kliki siia

Hetkel õpivad:

There are no users currently online

Kontrolli tunnistust

Tööribale