SolidEdge ST4 II – Pindmodelleerimine: kõverad (Harjutus 7)

Mis on pindmodelleerimine

Siiani oleme tegelenud nn. mahtmodelleerimisega (solid modeling), mis võimaldab luua lihtsamaid ja keskmise raskusastmega detaile. Ühel hetkel on vaja luua juba raskemaid kujundeid ning siinkohal tuleb appi  pindmodelleerimise (surface modeling). Tegemist on tehnikaga kus detaile luuakse kõverate ja pindade abil.

Pindmodelleerimist kasutatakse kindlasti erinevate sõidukite (auto, lennuk, laev) loomisel ja tootedisainis.

204.jpg

Kõverate loomine ja muutmine

Keerukate pindade loomiseks on vajalik kõverate loomine. Vajaliku tööriista leiad Sketching>Draw>Curve.

205.jpg

Lukusta soovitud tasapind ning lihtsalt kliki – klikitud punktide vahele luuakse sujuv üleminek. Joone loomiseks on vajalik vähemalt kolme klikki. Järgmisel pildil on loodud kõver viie kliki abil. Joone lõpetamiseks vajuta kliki parema klahviga.

206.jpg

Select-tööriistaga joonel klikkides kuvatakse kõvera kontrollpunktid.

207.jpg

Joonel asuvad punktid määravad joone asukoha ning punktiiriga ühendatud punktid kõvera. Hiirega punktidest haarates, saate muuta selle kuju.

208.jpg

Kui klikid joone seadetel Curve Options, saad muuta kontrollpunktide arvu.

209.jpg

Muutsin punktide arvu näiteks Degree: 8.

210.jpg

Seadete paneelilt leiad veelgi tööriistu joonega töötamiseks:

211.jpg

  • Add/Remove Points – lisab/eemaldab joonelt kontrollpunkte
  • Show Polygon – kuvab kõvera loomise joone
  • Show Curvature Comb – kuvab nn. kaare kammi
  • Close Curve – muudab joone suletud profiiliks
  • Local Edit – (vaikimisi) lubab kõverat muuta kontrollpunktide abil
  • Shape Edit – lubab kujundit muuta kõveraga koos

Tavalise joonise muutmine kõveraks

Ka tavalist ristkülikut, kaart, ringi jne on võimalik muuta kõeraks. Selleks vali menüüst Sketching>Draw>Convert to Curve ja kliki soovitud joonel.

213.jpg

Ristküliku või hulknurga puhul pead küll iga joone eraldi märkima, kuid kõvera otsad on kenasti kinni.

212.jpg

Kõverate tuletamine

Kõverate tuletamise all pean silmas uue joone tekkimist teiste joonte põhjal, nende tükeldamisel või mingil viisil pinnaga ristumisel. Jätan selles peatükis pinnaga seotud kõvarad välja ning vaatame millised võimalused meile jäävad. Antud tööriistad paiknevad Surfacing>Curves grupis:

  • Keypoint
  • Cross
  • Derived
  • Split
  • Intersection Point

214.jpg

Cross 216.jpg

Cross tööriista abil saad kombineerida kahest joonest kolmemõõtmelise kõvera. Järgmisel pildil on mul kaks sketsi – üks pealtvaates ja teine eestvaates.

215.jpg

Vali Cross tööriist ning kliki ühel joonel ja vajuta Accept ja tee sama teise joonega. Kahe joone tulemusena luuakse uus joon, mida saab hiljem kasutada detailide loomisel

217.jpg

3D kõveraid saad luua ka suletud profiilidega.

218.jpg

Derived 220.jpg

Derived töörista abil saad ühendada mitu erinevat joont, milleks võib olla skets, pinna või mõne detaili äär. Vali tööriist ning kliki soovitud joontele.

223.jpg

Kuna uus joon ühtib teise joonega, siis on seda raske selekteerida. Vali Select tööriis ning hoia kursor joone kohal, kuni kursorile tekib uus sümbol. Kui näed sümbolit, tee hiirega parem klikk, mis avab Quick Pick menüü. Avanenud menüüs leiad meie loodud kõvera.

224.jpg

Split 221.jpg

Split tööriistaga saad tükeldada tuletatud kõveraid. Tükeldavaks pooleks võib olla mistahes joon, tasapind, detail, kõver jms. Pärast tööriista valikut, määra joon, mida soovid tükeldada ja seejärel vali objekt, mis joone tükeldab.

225.jpg

Intersection Point 222.jpg

Intersection Point tööriista abil saad joonte ristumiskohale luua abipunkti, mida saad kasutada edasisel modelleerimisel.

226.jpg

Keypoint 219.jpg

Keypoint tööriista abil saad luua kolmemõõtmelisi kõveraid. See tähendab, et saad valida suvalise punkti 3D keskkonnas. Järgmisel joonisel on kolm joont erinevatel tasapindadel. Keypoint tööriista abil saan joone otsad vabalt kõveraga ühendada.

227.jpg

Kui oled mõne punktiga mööda pannud, siis Redefine Point valikuga saad seda muuta.

228.jpg

Kliki punktil, mille asukohta soovid muuta ning vali uus punkt ja vajuta Accept.

229.jpg

Klikkides End Condition Step saata määrata kõvera käitumisviisi. NB! Pärast Finish klikkimist, ei ole võimalik joone parameetreid muuta!

Harjutus 7

Eesmärk: ühenda kaks detaili toruga.

231.jpg

Juhend:

  • Lae alla ja ava harjutus07.par 
  • Loome detailide keskele uued tasapinnad
    • Vali Home>Planes>Coincident Plane
      232.jpg
    • Kliki alumise detaili pareml küljel ning liiguta uus tasapind ringi keskele
      233.jpg
    • Ülemisel detailil lisa uus tasapind eestvaates
      234.jpg
  • Loome alumise detaili taaspinnale kõvera, mis ühendab alumise ja ülemise ringi keskkoha
    • Vali Home>Draw>Curve
      205.jpg
    • Lukusta tasapind – hoia hiirt tasapinnal ja vajuta F3
      235.jpg
    • Vali antud tasapind – Ctrl+R ning joonista kõver. Joone mõõtmeid ei anna, seega joonista vabalt
      236.jpg
    • Kõvera puhul jägi, et see ei ületaks horisontaal- ja vertikaaljoont. Joone muutmiseks tee Select tööriistaga joonel klikk ja muuda kaare raadiust
      237.jpg
  • Joonista ka ülemise detaili loodud tasapinnale kõver (Ctrl+F)
    238.jpg
  • Peale seda peaks olema sul kaks kõverat, mille põhjal saame tuletada uue kolmemõõtmelise kõvera. Selleks vali Surfacing>Curves>Cross 216.jpg. Seejärel kliki ühel joonel – Accept ja siis teisel joonel – Accept. Pärat Finish vajutamist tekib uus kõver, mis ühendab kaks detaili.
    239.jpg
  • Nüüd joonista mõlema detaili keskele ring läbimõõduga 108mm
    240.jpg
  • Ühendame kaks ringi kokku, kasutades kõverat
    • Vali Home>Solids>Sweep. Avanenud aknas vali Multiple paths and cross sections
      241.jpg
    • Esimesena märgista ära kõver, vajuta Accept ja Next
      242.jpg
    • Nüüd märgista ära mõlemad ringid. Seejärel Preview>Finish
      243.jpg
  • Toru seest tühjaks tegemiseks kasutame Home>Solids>Thin Wall tööriista. Vali mõlemad toru otsad avatuks ning seina paksus 4mm
    244.jpg
  • Lõpetuseks lisame detaili ja toru kokkupuute kohta ümarduse 3mm (Home>Solids>Round)
    245.jpg
  • VALMIS!

 

Viimased postitused

Meist

metshein.com on pakkunud juba üle kümne aasta tasuta eestikeelseid infotehnoloogiaga seotud kursusi. Sama kurssi püütakse järgida ka edaspidi. Eesmärk muuta arvutiõpe võimalikult lihtsaks!

metshein.com: parim eestikeelne koolitusportaal

Autorist ja kontakt: kliki siia

Hetkel õpivad:

Profile picture of Kaarel
Profile picture of Piia

Kontrolli tunnistust

Tööribale