SolidEdge ST4 – jooniste loomine (Harjutus 1)

Enne kui saame hakata looma kolmemõõtmelisi (3D) detaile, tuleb luua alati joonis (2D). Jooniste tegemiseks vajalikud tööriistad asuvad Home>Draw või Sketching>Draw grupis.

28.jpg

Selles asuvad nii joonte loomis- kui manipuleerimistööriistad. Tööriistad, mille kõrval asub väike nooleke, peidavad endas veel mõnda tööriista.

29

Vaatame esialgu põhitööriistu, mille abil saame juba tööd alustada.

Joon

Tööriist Line line abil saad luua tavalisi sirgeid. Kõige olulisem tööriist kogu programmis :). Kasutamiseks kliki soovitud punktides ja lõpetamiseks vajuta hiire paremat klahvi või vajuta klaviatuuril ESC-nupule.

30.jpg

Riskülik

Risküliku loomiseks on meil kolm võimalust. Millist kasutada, on kasutaja otsustada ning sõltub suuresti situatsioonist.

  • Rectangle By Center rectangle_by_center.jpg – ristkülik luuakse keskpunkti järgi. Esimene klikk määrab ristküliku asukoha ja teine klikk risküliku mõõtmed.
    31.jpg
  • Rectangle By 2 Points rectangle_by_2_points.jpg – ristküliku parameetrid määratakse kahe punkti järgi.
    32.jpg
  • Rectangle By 3 Points rectangle_by_3_points.jpg – ristküliku parameetrid määratakse ära kolme punkti põhjal
    33.jpg

Hulknurk

Hulknurkade loomiseks vali Polygon By Center, mis on peidetud ristküliku loomise tööriistade lõppu. Kindlasti panid tähele, et juba eelmiste tööriistade valikult avanes parameetrite paneel.

34.jpg

Antud paneel võimaldab lisada erinevaid parameetreid – nurk, pikkused, raadiused, joonestiilid jne. – vastavalt valitud tööriistale. Hulknurga puhul külgede arvu valimiseks muuda Sides: väärtust. Näiteks kolmnurga loomiseks sisesta sinna 3.

35.jpg

Loodud kujundi nurkasid ei saa hiljem muuta ja seepärast, kui oled külgede arvuga mööda pannud, siis tuleb kujund uuesti luua. Hulknurga ümber olev ring on visuaalne abimees, mis ei oma joonisel mingit tähtust ning joonisele kantuna seda ei kuvata.

Ring ja ellips

Ringide (Circle) ja ellipsite (Ellipse) loomiseks on tööriistu päris palju, ning loomise protsess sarnaneb risküliku omale.

36.jpg

Kaar

Kaare (Arc) loomine on ka põhimõtteliselt sama lihtne kui eelmised – vali punktid ja nende abil luuakse kaar.

37.jpg38.jpg

Erilisem on siinjuhul joone jätkamine Tangent Arc tangen_-arc.jpg abil. Nimelt võetakse kasutusele tehnoloogia nimega Intent Zone. Tegemist on neljaks jaotatud ringiga, mis tekib pärast esimest klikki. Liikudes hiirega teatud sektorist välja, määratakse ära kaare või sirge suund.

39.jpg

40.jpg

Vaated ja tasapinnad

Joonise loomisel tuleb määrata ka tasapind. Solid Edge Part keskkonnas kujutatakse detailid meile kolmemõõtmelisena, st et näeme korraga kolme külge – paremvaade, pealtvaade ja eestvaade (first projection angle).

41.jpg

Solid Edge võimaldab vaateid muuta menüüs View>Views.

42.jpg

Siinkohal soovitan tegelikult ära õppida klaviatuuri kiirkäsud, mis on päris loogilised:

  • Pealtvaade (Top) – Ctrl+T
  • Altvaade (Bottom) – Ctrl+B
  • Vasakult vaade (Left) – Ctrl+L
  • Paremal vaade (Right) – Ctrl+R
  • Isomeetriline vaade (3D) – Ctrl+I 

Valides vatava kiirkäsu, kuvatakse koheselt vastav vaade. Kui on soov vastav tasapind lukustada, siis vajuta tabaluku ikoonile.

43.jpg

Lukustatud tasapinnast annab märku programmi paremas aknas tabaluku ikoon 44.jpg, millele klikkides vabastate lukustuse.

Regioonid

Jooniste loomise juures on oluline jälgida, et need moodustaksid suletud regioonid, mille tunned ära helesinise värvuse järgi. See annab võimaluse need hiljem muuta kolmemõõtmeliseks. Avatud regioonid ei ole keelatud võte, kuid sellest edaspidi.

45.jpg

Harjutus 1

Eesmärk

Eesmärgiks on on luua meie esimene suletud regiooniga joonis. Loo joonis eestvaates ning mõõdud on antud millimeetrites.

st4_harjutus01

Töökäik

  • Käivita programm Solid Edge ST4
  • Loo uus Solid Part dokument
    46.jpg
  • Vali eestvaate tasapind Ctrl+F
    47.jpg
  • Alustame joonise tegemist maailma keskpunktist, milleks on kordinaatide ristumiskoht ja liigume vastupäeva.
  • Vali esimeseks tööriistaks Line line.jpg. Kliki keskpunkti esimene klikk ja seejärel sisesta mõõdud. Esimene mõõt on Lenght:100mm ja vajuta Enter.
    48.jpg
  • Vali Tangent Arc tangen_-arc.jpg tööriist ning tee esimene klikk eelmise joone tippu ning sisesta Radius:50mm ja Sweep:180. NB! Jälgi millisest tsoonist kaar tekib.
    49.jpg
  • Jätka joonega 100mm paremale ja seejärel 50mm üles (-900)
    50.jpg
  • Suumida saad hiirerulliga ning vaate tõstmiseks hoia all Shift klahvi ja hiirerulli.
  • Järgmiseks teeme ühe võtte, millest pole veel jõudnud rääkida. Nimelt jätka joonega ja lisa Angle:-1450 ja vajuta Enter (pikkust ära lisa!). Seejärel liigu hiirega alumise kaare kõige ülemisse punkti. Sellega määrad ära joone pikkuse ja lukusta hiireklikiga joon.
    51.jpg
  • Seejärel vii joon 150mm vasakule ja lõpeta joon kohas, kus alustasid.
    52.jpg
  • Vajuta uuesti Ctrl+F ja näed kogu kujundit täisekraanis.
  • Salvestamiseks kliki Application Button>Save
    53.jpg
  • Valmis.

Viimased postitused

Meist

metshein.com on pakkunud juba üle kümne aasta tasuta eestikeelseid infotehnoloogiaga seotud kursusi. Sama kurssi püütakse järgida ka edaspidi. Eesmärk muuta arvutiõpe võimalikult lihtsaks!

metshein.com: parim eestikeelne koolitusportaal

Autorist ja kontakt: kliki siia

Kontrolli tunnistust

Tööribale