SolidEdge ST4 – Kolmemõõtmelisuse (3D) lisamine (Harjutus 6, Harjutus 7)

Vaatame nüüd kuidas luua joonistest kolmemõõtmelisi (ruumilisi) mudeleid. Esialgu on oluline, et kõik joonised oleksid suletud regiooniga. Kolmemõõtmeliseks muudame need kahel viisil:

  • Extrude
  • Revolve

Kolmemõõtmelisuse lisamine Extrude extrude_1.jpg abil

Extrude on tehniline võte, mis muudab suletud regiooniga joonise kolmemõõtmeliseks. Selleks tuleb pärast tööriista valikut selekteerida pinnad, mida soovid muuta ruumiliseks. Solid Edge laseb valida mitut pinda ja seepärast, kui oled selekteerimise lõpetanud, siis pead seda kinnitama hiire parema kliki abil.

Pärast seda saad määrata soovitud mõõdu.

121.jpg

Solid Edge ST4 lubab 3D mudelile mõõte lisada ja muuta nagu tegime seda jooniste loomisel.

126.jpg

Mõõtude peitmiseks leia Rajaleidja puust üles PMI rida. Eemaldades selle eest linnukese peidetakse kõik mõõdud.

127.jpg

Materjali eemaldamine Extrude abil

Sama tööriista saab detailist materjali eemaldada. Kui oled Extrude tööriista valinud, siis seadetes on Add/Cut osa vaikimisi “+” (Add). Materjali eemaldamiseks (sisselõike tegemiseks) tuleb valida “-” (Remove).

122.jpg

Vaikimisi pakutakse kasutajal töötada ainult pindadega (Face), mis mõningal juhul võib probleeme tekitada. Näiteks praeguse näite puhul valin selekteerimistüübi Chain, mis lubab selekteerida kõik ühendatud jooned.

123.jpg

124.jpg

Materjali lisamise ja sisselõike ulatus

Materjali lisamine või eemaldamine on mugavamaks tehtud nelja Extent Type valikuga.

125.jpg

  • Finite (vaikimisi) – lisab/eemaldab materjali kuni sisestatud mõõdule
  • Through All – lisab materjali kuni viimase takistuseni; eemaldamisel kustutatakse kõik pinnad kuni lõpuni
    128.jpg
  • Through Next – lisab/eemaldab materjali kuni järgmise pinnani
    129.jpg
  • From-To – lisab/eemaldab materjali kuni selekteeritud pinnani
    130.jpg
Extent Type hea omadus tuleb kenasti välja, kui pole enam tegemist sirgete pindadega. All oleval pildil on näidatud selgelt, et Finite valiku puhul ei suuda me kaldenurka täita, kuid teiste valikute puhul teeb programm seda automaatselt.
131.jpg

Pöördkehade loomine Revolve revolve.jpg abil

Tööriista Revolve abil saame luua pöördkehasid. Tegemist on detailidega, mille kuju tekib joonise pöörlemisel ümber telje. Teljeks võib olla kujundi oma serv või eraldi loodud joon – soovitavalt konstruktsioonijoon.

132.jpg133.jpg

Revolve tööriist abil saab samuti materjali eemaldada. Kui oled tööriista valinud tuleb selekteerida soovitud joonis.

134.jpg

Selekteerimise protseduuri lõpetamiseks kliki hiire paremat nuppu. Seejärel tuleb määrata telg, mille ümber keha pöörleb.

135.jpg

Seejärel tee materjali eemaldamiseks CUT ning sisesta 3600 või vali Extent Type 360

136.jpg

Sümmeetrilised kehad

Mõlemad kolmemõõtmelisuse loomise võtted, Extrude ja Revolve, võimaldavad luua sümmeetrilisi detaile. Selleks lülita sisse tööriista seadete paneelilt Symmetric.

137.jpg138.jpg

 

 

Harjutus 6

Eesmärk

harjutus06.jpg

Juhend

  • Loo uus Solid Edge part-dokument
  • Vali eestvaade (Ctrl+F) ning loo L-kujuline joonis.
    139.jpg
  • Liigume ISO-vaatesse (Ctrl+I) ning muudame joonise kolmemõõtmeliseks.
    • Vali Extrude tööriist ning kliki joonisele
    • Kui joonis selekteeritud, siis tee klikk hiire parema klahviga ning sisesta laiuseks 70mm
      140.jpg
  • Eemaldame alumiselt osalt neljanurkse tüki. Sellekt vali pealtvaade (Ctrl+T) ning joonista kujundi peale ristkülik pildil näidatud mõõtudega.
    141.jpg
  • Liigu ISO-vaatesse ja vali Extrude tööriist.
    • Selekteeri loodud ruut
      142.jpg
    • Vali seadetest Cut 143.jpg, Extent Type: Through All 144.jpg ning suund alla.
      145.jpg
  • Eemaldame tüki ka püstisest seinast. Vali paremalt vaade (Ctrl+R) ning joonista vastavalt mõõtudele joonis
    146.jpg
  • Tüki eemaldamiseks käitu nagu eespool tegime – Extrude tööriista abil.
    147.jpg
  • Valmis

Harjutus 7

Eesmärk

harjutus07.jpg

Juhend

  • Loo uus Solid Edge part-dokument
  • Vali eestvaade (Ctrl+F) ning loo joonis
148.jpg
  • Vali ISO vaade (Ctrl+I) ning Revolve tööriist. Selekteeri joonis, määra telg mille ümber joonis keerleb ning vali täisring 3600
149.jpg
  • Puhtama joonise nägemiseks peida joonised ja mõõdud
150.jpg151.jpg
  • Loome silindri pinnale pisikese sisselõike. Selleks valime eestvaate (Ctrl+F) ning joonistame üles paremale pisikese ruudu.
152.jpg
  • Liigume ISO-vaatesse (Ctrl+I) ning valime Revolve tööriista. Selekteeri joonis ning telg mille ümber joonis liigub. Materjali eemdalamiseks vali Cut 143.jpg ning aktiveeri Symmetric. Mõõduna kasuta 60-kraadi.
153.jpg
  • Valmis

 

Viimased postitused

Meist

metshein.com on pakkunud juba üle kümne aasta tasuta eestikeelseid infotehnoloogiaga seotud kursusi. Sama kurssi püütakse järgida ka edaspidi. Eesmärk muuta arvutiõpe võimalikult lihtsaks!

metshein.com: parim eestikeelne koolitusportaal

Autorist ja kontakt: kliki siia

Kontrolli tunnistust

Tööribale